Saturday, November 6, 2010

Bersedia ke belum ni?

Aku dalam masalah kini, bukanlah masalah kritikal macam banjir di Perlis, Kedah semua tu, bukan juga masalah gunung Merapi nak meletup tu. Cuma masalah nak habiskan tesis aku.
Sebenarnya, ikutkan tak banyak dah, tinggal bab 5 je, tapi tak tahu kenapa hati rasa berat, otak rasa malas nak habiskan.
Adakah itu perkara biasa bagi mereka yang berada di alam tahun akhir pengajian ini. Adakah itu menunjukkan aku masih sayang nak tinggalkan UPM ni.
Dah 4 tahun setengah aku di sini, macam-macam benda berlaku sepanjang tempoh tu. Lama masa 4 tahun tu, kalau naik kereta ulang alik dari sini ke rumah aku dalam tempoh tu, berapa ratus ribu kali agaknya ya. Tak pernah pula nak kira.
Tapi nak cakap, setengah sisi diri aku beriya nak tinggalkan UPM, nak habiskan belajar cepat-cepat untuk mulakan alam pekerjaan pula. Nak mulakan kehidupan. Yelah, usia pun makin meningkat, dah cecah 24 jadi nak tak nak memang alam pekerjaan dah memanggil mari.
Tapi, lagi satu sisi macam tak nak itu berlaku. Macam tak bersedia lagi nak tempuhi alam pekerjaan itu. Macam rasa banyak lagi benda nak buat kat UPM ni.
Apa pun, aku tahu masanya dah tiba untuk aku beredar dari sini. Boleh kata, kini bukan lagi masa aku. Masa aku dah berlalu. Kini masa orang lain pula di universiti ini. Masa aku kini hanya bergelar memori yang tersimpan rapi dalam kotak fikiran ini.
Bersediakah aku dengan semua ini? Jawapannya terserah kepada aku untuk mencarinya...

No comments:

Post a Comment