Wednesday, May 5, 2010

Lakukan kerja yang diminati, nescaya anda akan gembira dalam hidup


Percayalah. Jiwa kita akan lebih tenang dan hidup kita akan sentiasa gembira apabila kita melakukan kerja yang kita suka. Kita minat. Yang kita anggap ia bukan kerjaya semata-mata, tetapi adalah hidup kita.
Ramai manusia yang tidak gembira dengan apa yang mereka lakukan sehingga menimbulkan konflik dalam jiwa mereka. Jiwa sentiasa kacau. memberontak dan tak keruan.

Ada yang minat dengan menulis, tetapi terpaksa melupakan hasrat itu kerana sibuk melakukan kerja yang tiada kaitan dengan menulis.
Ada yang minat dengan sains, tetapi kerana arus persaingan yang dashyat, dia terpaksa melupakan bidang itu, sebaliknya memilih jalan yang selamat iaitu bekerja yang biasa orang lain lakukan juga.
Ada yang terpaksa mengorbankan minat mereka kerana mengikut kehendak keluarga. Minatnya adalah fotografi, tetapi kehendak keluarganya adalah jurutera.
Keberanian adalah apa yang diperlukan. Keberanian mengubah hidup kita. Seperti apa yang diperkatakan dalam cerita 3 idiots, " Kereta sudah menunggu, pintu pagar sudah terbuka. Bila tua, barulah kau nak menyesal dan berkata jikalah aku berani sedikit ketika itu untuk berjumpa dengan ayah, sudah tentu aku akan mendapat apa yang aku mahukan,".

No comments:

Post a Comment