Monday, May 17, 2010

Perkara yang sering kita risaukan

Apakah perkara yang sering menjadi kerisauan kita? Wang? Kesihatan? Masa? Semua itu menjadi kerisauan manusia zaman sekarang bergantung kepada status mereka. Orang kaya tidak perlu risaukan wang kerana meeka memilikinya. Mungkin kesihatan menjadi kerisauan mereka. Bagi orang miskin, wang menjadi kerisauan utama mereka.
Aku pula, sebab ke tiga itu menjadi kerisauan aku. Masa. Kata orang cerdik pandai, apakah perkara yang paling jauh, masa yang sudah berlalu. Benar, masa yang telah berlalu sangat jauh untuk kita kejar. Mustahil untuk kita mengejar ia.
Tahun ini umur aku menginjak 24, masih belum mempunyai pekerjaan. Banding dengan rakan yang umur sebaya denganku, rata-ratanya sudah bekerja. Mampu memulakan hidup mereka. Sedangkan aku, masih tidak mampu melakukan semua itu kerana masih belum tamat belajar.
Itulah kerisauan kita. Apabila menyedari umur sudah meningkat, tetapi masih tidak mampu mengawal hidup sendiri. Masih bergantung di sana sini.
Bila ia berlaku, biasanya kita akan kembali mengimbau masa silam dan analisis salah silap yang telah kita lakukan. "Kalaulah ketika itu aku tidak melakukan perkara itu, sudah tentu aku tak seperti ini sekarang","Kenapalah aku malas sangat dulu". "Menyesal aku tak belajar sungguh-sungguh dulu". Dialog-dialog seperti ini akan sering berkumandang di dalam fikiran kita. Perkara ini pernah berlaku pada aku dan tidak berhasrat untuk mengalaminya lagi.
Kini, aku mampu mengubah hidup aku. Cuma, aku tidak boleh melakukan kesilapan yang sama lagi. Fokus adalah kunci kejayaan. Aku hanya perlu fokus dengan apa yang sedang aku buat. Sedikit demi sedikit akan membuahkan hasil. Tidak ada jalan pintas untuk berjaya. Rom tidak dibina dalam masa sehari.

No comments:

Post a Comment