Sunday, June 13, 2010

Fahaman pelbagai

Di dunia sekarang, terdapat pelbagai fahaman yang dianuti oleh setiap insan bergelar manusia.
Bergantung pula kepada di mana dia tinggal, bagaimana persekitaran dan pengalamannya serta berapa usianya.
Semua ini adalah antara faktor yang memmpengaruhi pemilihan fahaman manusia berkenaan.
Di tempat aku sendiri, di Malaysia, ada pelbagai fahaman termasuk Kapitalisme, Sosialisme, Sekularisme dan pelbagai 'isme' yang lain.
Itu adalah fahaman yang popular, sering disebut-sebut dalam buku teks.
Aku selaku Muslim, tidak terlepas dengan fahaman sedemikian kerana hidup bermasyarakat membuatkanku tidak terlepas untuk bertemu dengan manusia yang memiliki fahaman berkenaan.
Hedonisme adalah antara fahaman moden yang kini menjadi ikutan golongan muda, hedonisme ialah sebuah fahaman yang bertuhankan keseronokan dan hiburan, antara moto hidup mereka ; Hidup hanya sekali, jadi gembiralah sepuas-puasnya.
Fahaman ini berkait rapat dengan fahaman sekular, kerana dalam fahaman sekular, hasil adalah lebih penting daripada proses.
Maksudnya, tidak kira cara itu halal atau haram, yang penting hasilnya diperoleh.
ia berkait rapat dengan kapitalisme pula, sistem ekonomi yang didokong oleh Barat, yang merupakan sistem ekonomi dan sosial yang cenderung ke arah pengumpulan kekayaan oleh individu tanpa gangguan kerajaan dan bermatlamatkan keuntungan.
Sistem ini hanya menguntungkan orang kaya sahaja, tidak percaya, sebagai contoh, Robert Kuok, orang terkaya di Malaysia mengalami peningkatan berganda hasil keyaannya tahun ini berbanding tahun lepas.
Sedangkan, orang makan gaji perlu menunggu hampir 5,6 tahun untuk gaji mereka dinaikkan sebanyak itu, atau mungkin lebih.
Ok, aku tak nak bercakap panjang. Hormati mereka yang berfahaman berbeza. Perbezaan itu satu rahmat bak kata orang pandai.

No comments:

Post a Comment