Saturday, June 5, 2010

Kisah Ali dan KLCC

Ali berjalan-jalan di KLCC pada suatu hujung minggu yang membosankan, katanya. Dia bergerak dari rumahnya, di Setiawangsa menaiki Putra LRT, servis tren terbaik, katanya berbanding komuter.
Ali tiba di stesen KLCC dalam masa 15 minit, lebih sekejap berbanding jika menaiki kereta yang memakan masa setengah jam kerana kesesakan lalu lintas atau traffic jam, katanya.
Jam baru menunjukkan 11.00 pagi. Dia memulakan langkahnya tanpa ada hala tuju, "Macam ni baru best, aku hanya berjalan mengikut gerak hati, seperti dalam filem,wow!" kata hatinya.
Dia buntu kerana tidak tahu pergi ke mana. Isetan sudah dimasukinya, dia hanya sekadar mampu melihat atau windows shopping kerana tidak berduit, pelajar mana ade duit, katanya lagi.
"Tak mengapa, shopping complex dibina bukan hanya untuk mereka yang berduit saja, kalau macam tu, diskriminasi tau, ingat orang berduit saja ke nak berjalan-jalan," getus hatinya, sekadar menyedapkan hati.
Kemudian, Ali berjalan-jalan menuju ke TGV Cinemas, tempat tumpuan manusia di hujung minggu. Dia hanya melihat poster-poster yang ditampal. Prince of Persia, Shrek, Robin Hood. Ahh, semua filem barat, mane filem Melayu ni, hatinya memberontak kerana filem Melayu tidak diberi tempat dalam pawagam.
"Tak patriotik betul r tauke panggung ni, berilah peluang pada filem Melayu atau Malaysia masuk panggung, kalau tak camne nak maju," marahnya dalam hati.
Tapi, Ali terfikir kembali, macam mana nak maju kalau cakap nak tayang 27hb tapi akhirnya tak jadi, hmmm.
Akhirnya, Ali buat keputusan untuk ke kedai huku Kinokuniya. "Bangsa membaca, bangsa berjaya,"hati Ali berbunga-bunga bila membaca ayat tersebut yang ditampal dalam kedai tersebut.
"Ish, mahalnya buku-buku dalm ni, camne nak beli, akupelajar mana mampu, tak patut lah kalau orang luar sana asyik cakap remaja malas membaca, dah buku mahal nak mampus," Ali merungut dalam hatinya.
Dah la, baik aku balik.

Pertanyaa, apa yang anda dapat dalam cerita ini?

1 comment: