Friday, June 11, 2010

Tiada masa sosial ketika bekerja?

Ungkapan itu baru saja aku rasai sejak bekerja di Berita Harian sebagai pelajar praktikal. Walaupun praktikal, tapi aku dilayan sama seperti pekerja lain, maksudnya aku melakukan kerja sama sahaja seperti apa yang mereka lakukan. Tiada kompromi.
Kerjaya sebagai wartawan sememangnya menyeronokkan, aku tidak menipu kerana ia adalah usaha dan impianku sejak 2 tahun lepas.
Masuk kerja seawal jam 9 pagi dan balik selewat 11 malam adalah rutin biasa. Malah, seniorku bercerita, dia pernah mendapat assignment seawal 4 pagi dan terpaksa bergerak ke lokasi berkenaan pada pukul 2 pagi kerana takut terlewat tiba. (assignemnt merujuk tugasan yang wartawan perlu lakukan).
Mungkin ada yang menganggap kerjaya ini seperti tiada kehidupan sosial dan tiada kegembiraan, namun ada sebenarnya. Aku tidak mahu mengulas lebih jauh kerana sedar, aku masih cetek dalam bidang ini, hanya baru 6 minggu bekerja, aku tidak layak untuk berkata lebih mengenai bidang mulia ini.
Tunggulah 4,5 tahun lagi, setelah mendapat pengalaman yang cukup, barulah boleh bercerita panjang.
Teringat kata Ashwad, wartawan Astro Awani yang ditangkap Israil " I'm a journalist and I can be anywhere i want". Sound coolkan. hehe.

No comments:

Post a Comment