Tuesday, July 6, 2010

Ukur baju di badan sendiri




Pepatah itu tepat sekali untuk mereka yang ingin mencari jodoh kerana pada zaman sekarang, banyak faktor perlu diambil kira sebelum membuat keputusan mengenai jodoh kita.
Faktor status dan fizikal adalah antara yang menjadi pilihan utama manusia zaman sekarang, sebab itu banyak drama atau filem sering menjadikan ia sebagai tema dalam cerita mereka.
Contohnya, cerita The Notebook di mana si jejaka hanyalah pekerja di syarikat balak manakala si gadis adalah anak keluarga aristokrat. Walaupun pengakhirannya menunjukkan mereka akhirnya hidup bersama, namun dalam realiti aku tidak rasa ia seindah itu.
Begitu juga dalam filem P. Ramlee, Ibu Mertuaku, mengisahkan Kassim Selamat seorang pemuzik yang berkahwin dengan Sabariah Mansoor, anak kepada balu kaya Nyonya Mansor. Konfliknya adalah mengenai perkahwinan yang tidak direstui kerana perbezaan darjat antara si miskin dan si kaya.


Cabaran sudah tentu kepada kaum adam kerana mereka pada persepsi masyarakat dari dahulu hingga sekarang, adalah ketua keluarga, justeru mereka perlu lebih hebat daripada si isteri.
Mana mungkin sekarang kita dapat bertemu lelaki bekerja sebagai kerani berpasangan dengan perempuan bekerja eksekutif. Mana ada lelaki, si buruh berkahwin dengan perempuan si model jelita.
Begitu juga denganfaktor fizikal, wajah dan rupa memang tidak dinafikan menjadi kriteria pertama baik lelaki mahu pun perempuan. Biasa lelaki kacak akan bergandingan dengan perempuan cantik. Ia seperti sebuah skrip yang telah ditulis sejak zaman dulu dan masih dipakai sehingga sekarang. Normanya sebegitu dan bukan salah Tuhan kerana menjadikan rupa kita tidak cantik, tidak kacak dan sebagainya.
Justeru, aku merasakan adalah lebih baik kepada semua manusia terutama lelaki untuk mengukur kembali baju di badan kita dalam soal memilih jodoh. Cari yang sepadan dengan kita kerana ia lebih berbaloi dan menguntungkan untuk jangka masa panjang.
Walaupun Rasulullah S.A.W sendiri pernah mengatakan bahawa carilah wanita beragama sebagai kriteria pertama, namun faktor kecantikan tetap tidak dapat diabaikan.
Seolah-olah, kini kecantikan itu menjadi kiblat utama manusia walaupun aku percaya tidak semua, tetapi boleh diakatakan kebanyakan manusia lebih percaya bahawa memilih kecantikan akan mendatangkan lebih kebahagiaan dalam hidup mereka.
Tepuk dada tanya selera.
Ok. Ini pendapat peribadi aku saja, tak puas hati sila penuhkan ruangan komen secara gentleman.

No comments:

Post a Comment